Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skurring i høyttaler. Årsak?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skurring i høyttaler. Årsak?

    Høyttalerne i bilen min begynte å skurre etter at jeg la høyttalerkablene på nytt. Vet noen hva jeg kan ha gjort galt? Kan kablene har kommet i klem?

    Har noen forslag til feilsøkingsmetoder?

    Høyttalerne er koblet direkte på spilleren. Samme kabel (som tidligere fungerte) er brukt, den eneste forskjellen er at jeg trakk kabelen en annen plass.


    Takk for svar.
    Hilsen Kristian
    MVH
    Kristian

    Pioneer - Alpine - dynaBel - Audio-System

  • #2
    du kan begynne med å prøve å koble bare en høyttaler av gangen, og slik finne ut hvilken høyttaler som skurrer eller er synderen

    deretter bruker du en ohmeter (om du ikke har kan du faktis koble av bare den ene fase/kabel av gangen: om det kommer lyd, selv om bare en av kablene er koblet til -så har du klemt kabelen et sted mot jord... )

    med ohmeter : kobler høyttaler kablene fra spilleren også måler du mellokm begge kablene, da skal du måle nominal impedansen på elementen som er gjerne rundt 4ohms, deretter måler du mellom chassis/jord og hver av lederne til høyttaleren: da skal du måle uendelig stor motstand.... måler du over 10-1MEGAohm er det ok, men om du måler under 100ohm da har du som sagt klemt kablen et sted mot sjassiset.

    lykke til
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment

    Working...
    X